Gdy prowadzimy biznes online, naszym celem powinno być dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Jest na to wiele sposobów, np. różne formy reklamy, aktywność w portalach społecznościowych. Jednak najpopularniejszym miejscem, gdzie klienci poszukują informacji jest wciąż wyszukiwarka internetowa, a w zasadzie najpopularniejsza z nich – Google. Aby nasza strona www była w niej widoczna na tle konkurencji, trzeba poczynić sporo działań SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji witryny w wyszukiwarkach internetowych, potocznie zwanych pozycjonowaniem.

Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:

  • Na czym polega pozycjonowanie?
  • Czy warto nawiązać współpracę z agencją SEO?

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron www to działania mające na celu podniesienie widoczności naszej witryny w wyszukiwarce Google na interesujące nas słowa kluczowe, związane z tematyką strony www. Działania mogą być wewnętrzne – na stronie internetowej (onsite) lub zewnętrzne (offsite). Działania onsite to audyt SEO, optymalizacja kodu witryny i jej treści (uzupełnienie jej o odpowiednie frazy kluczowe, optymalizacja obrazów, szybkości działania witryny, atrybutów meta – title i description, oraz dziesiątki innych zabiegów poprawiających widoczność strony). Działania offsite, to między innymi linkowanie (linkbuilding), a także optymalizacja widoczności w różnych usługach Google, jak na przykład Google Moja Firma (Google Maps), Obrazy, Wiadomości czy Zakupy Google.

Jeżeli wszystkie te terminy i działania wydają nam się skomplikowane, to znaczy że warto zlecić je ekspertom w tej dziedzinie, czyli specjalistom ds. SEO, zwykle zwanym pozycjonerami. Zrobią oni za nas audyt SEO, przeprowadzą optymalizację stron internetowych oraz zainstalują analitykę internetową na nasze strony internetowe.

Szukając kogoś do współpracy natrafiamy na pierwszy dylemat – czy szukamy jednej osoby, która poświęci się naszej stronie www, czy też zaufamy agencji, która klientów ma wielu, ale też jej moce przerobowe, doświadczenie i zasoby mogą być dużo większe.

Agencje SEO czy freelancerzy – co się bardziej sprawdzi?

Pierwszym pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać to: Jaki jest nasz budżet? Jeżeli prowadzimy duży biznes (np. sklepy internetowe) i nasz budżet na reklamy jest spory, prawdopodobnie agencja SEO będzie dobrym wyborem. Jeżeli planujemy również inne działania i kampanie reklamowe w Internecie, agencja interaktywna (lub agencja marketingu internetowego) będzie najlepszym wyborem. Poza pozycjonowaniem stron internetowych zajmie się za nas prowadzeniem kampanii reklamowych i wszystkim, co w Internecie jest najważniejsze. Tradycyjna agencja marketingowa, albo agencja reklamowa może nie podołać zadaniu – jej specjalizacja może być zbyt ogólna. Jednak przy wyborze agencji należy uważać – jeżeli klientów agencji jest zbyt dużo, może ona nie przykładać się zbytnio do naszego projektu i nie podchodzić do niego indywidualnie, tylko realizować działania w marketingu internetowym według swoich utartych schematów. A to nie zawsze jest korzystne, gdyż przełożenie działań na klientów z różnych branż nie zawsze daje te same efekty.

Jeżeli nasz budżet jest mniejszy, lub zależy nam na pełnym poświęceniu naszych przyszłych współpracowników, korzystniejszym wyborem może być mała agencja SEO lub pojedyncza osoba, dla której pozycjonowanie stron www to jedyna specjalizacja. Zwykle taka osoba lub firma ma mniej klientów niż duże agencje marketingowe i do pozycjonowania stron internetowych klientów podchodzi indywidualnie. Często też bardziej dba o swoich klientów, gdyż utrata każdego klienta jest bardziej odczuwalna. Freelancer często potrafi też podejmować nieszablonowe działania, na które agencja się nie zdecyduje.

Gdy już zdecydujemy, kogo szukamy do pozycjonowania stron www, stajemy przed trudnym zadaniem – jak znależć odpowiednią osobę/firmę? Ekspertów ogłaszających się w Internecie jest mnóstwo, wielu nieuczciwych, a kryteriów jakimi możemy się kierować jest niewiele. Jeżeli nie mamy nikogo, kto poleciłby nam sprawdoznego eksperta od SEO, pozostaje korzystać z informacji zewnętrznych, jak pozytywne opinie i rankingi. Możemy też wpisać w wyszukiwarkę czego szukamy, np „pozycjonowanie Kraków” i zapytać o ofertę tych, którzy są najwyżej (aczkolwiek prowadząc biznes na terenie Krakowa wcale nie musimy szukać agencji z tego miasta).

Ranking agencji SEO – czy warto się nim kierować?

Co jakiś czas na różnych blogach i portalach branżowych pojawiają się rankingi agencji SEO. Obejmują one rózne kryteria (nie zawsze dokładne), takie jak liczba pracowników, ilość klientów, liczba recenzji, średnia ocena opinii. Na ich podstawie można podjąć decyzję o wyborze odpowiedniej agencji SEO dla naszego biznesu.

TOP 5 najlepszych agencji SEO w Krakowie

Aby zobaczyć przykładowy ranking agencji marketingowych, mozna zajrzeć na przykład na ranking TOP 5 najlepszych agencji SEO w Krakowie. Pokazuje on najlepsze agencje na terenie Krakowa, na podstawie kilkunastu analizowanych kryteriów, takich jak : liczba portali, na których dana agencja posiada profil, liczba opinii i średnia ocena, ilość i długość recenzji, liczba negatywnych opinii i kilka innych związanych z treścią stworzona przez klientów. Na podstawie takiego rankingu możemy łatwiej podjąć naszą decyzję.